باب
إثبات رؤية
المؤمنين في
الآخرة ربهم
سبحانه
وتعالى
80- MÜMİNLERİN
AHİREITE ŞANI YÜCE RABLERİNİ GÖRECEKLERİNİN İSPATI BABI
296- (180) حدثنا
نصر بن علي
الجهضمي،
وأبو غسان
المسمعي،
وإسحاق بن
إبراهيم.
جميعا عن
عبدالعزيز بن عبدالصمد.
واللفظ لأبي
غسان. قال:
حدثنا أبو عبدالصمد.
حدثنا أبو
عمران الجوني
عن أبي بكر بن
عبدالله بن
قيس، عن أبيه،
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم؛ قال
"جنتان من فضة.
آنيتهما وما
فيهما. وجنتان
من ذهب
آنيتهما وما
فيهما. وما
بين القوم
وبين أن
ينظروا إلى
ربهم إلا رداء
الكبرياء على
وجهه. في جنة
عدن".
[:-447-:] Bize Nasr b. Ali el-Cehdami, Ebu Gassan el-Mismai ve İshak
b. İbrahim -hepsi- Abdulaziz b. Abdussamed'den -lafız Ebu Gassan'a ait olmak
üzere- şöyle dediğini tahdis ettiler: Bize Abdussamed tahdis etti. Bize Ebu
İmran el-Cevni,
Ebu Bekr b. Abdullah b. Kays'dan
tahdis etti. O babasından, o Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle
buyurduğunu nakletti:
"Kapları ve
içindekileri gümüşten olan iki cennet, kapları ve içindekileri altından olan
iki cennet vardır. Adn cennetinde cennetlikler ile Rablerine bakmaları arasında
ancak onun yüzü üzerindeki kibriya ridası vardır. "
Diğer tahric: Buhari,
4878, 4880, 7444; Tirmizi, 2528; İbn Mace, 186; Tuhferu'I-Eşraf, 9135
DAVUDOĞLU ŞERHİ
181.sayfada.
NEVEVİ ŞERHİ: Senette: "el-Cehdami ve Ebu Gassan el-Mismai"nin
adları geçmektedir ki, Mukaddimenin Şerhinin baş taraflarında bu isimlerin
nasıl okunacağı geçmiş bulunmaktadır. Aynı şekilde Ebu Gassan'a dair açıklama
da geçmiş olup, bunun (Gassan adının) munsarıf ve gayr-ı munsarıf olmasının
mümkün olduğu, adının da Malik b. Abdulvahid olduğu el-Mismai nispetinin de
Misma' b. Rabia'ya nispet olduğu belirtilmiş idi. Misma' ise kabilenin büyük
atasıdır.
Bütün
bu hususlar her ne kadar açık olup, daha önceden de geçmiş ise de bunların
geçtiği yer ile burası arasında bir uzaklık bulunduğundan ötürü tekrar ettim.
"Ebu Bekr b. Abdullah b. Kays" Ebu Musa el- Eş'ari'nin oğlu Ebu
Bekr'dir. Ebu Bekr'in adı da Amr'dır, Amir olduğu da söylenmiştir.
Resulullah
{Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Cennetlikler ile Rablerine bakmaları
arasında ... vardır" buyruğuna gelince, ilim adamları şöyle demişlerdir:
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Araplarla anlayacakları şekilde konuşur ve
söylediği sözleri onların kavrayabilecekleri ifadelerle dile getirir, daha iyi
anlaşılması için istiare ve çeşitli mecazları da kullanırdl. Bu sebeple
"ridanın kaldırılacağı ifadesi" ile gözlerin onu görmesinin önündeki
engelin ortadan kaldırılacağını anlatmak istemiştir. "Adn cennetinde"
ibaresi Adn cennetinde yüce Allah'a bakacak olanlar anlamındadır.